Πώς να βάλουμε όρια

Όταν καλούμαστε να αρνηθούμε κάτι ή όταν ακούμε τη λέξη ¨όριο¨ ερχόμαστε σε δύσκολη θέση. Αυτό στην πραγματικότητα δεν θα έπρεπε να συμβαίνει, καθώς έχοντας θέσει τα προσωπικά μας όρια δεν ελέγχουμε τους άλλους ούτε και τους επηρεάζουμε.

Αντιθέτως, τα όρια που έχουμε θέσει αφορούν εμάς τους ίδιους αποκλειστικά, σε καμία περίπτωση βάζοντας τα όρια μας δεν επεμβαίνουμε στη ζωή των άλλων, ο καθένας από εμάς έχει την ευθύνη του εαυτού του. 

Έτσι, είναι καλό να θυμόμαστε ότι τα όρια αφορούν μόνο εμάς τους ίδιους, ορίζουμε τι είναι αποδεκτό ή όχι για εμάς προσωπικά, για κανένα άλλο άτομο.

Η συνειδητοποίηση αυτού, ίσως βοηθήσει να θέσουμε πιο εύκολα τα όρια μας, καθώς συχνά επηρεαζόμαστε από τη σκέψη, ότι τα όρια μας επηρεάζουν και επεμβαίνουν και στις ζωές των υπολοίπων.

Για να θέσεις όρια χρειάζεται να δηλώσεις ξεκάθαρα ποια είναι η ανάγκη σου. Για παράδειγμα, αν χρειάζεσαι ξεκούραση είναι χρήσιμο να πεις «χρειάζομαι μια μέρα για μένα», με ευθύτητα και ειλικρίνεια. 

Επιπλέον, στην προσπάθεια να θέσουμε όρια είναι πιο σωστό να μιλάμε γι’ αυτό που έχουμε ανάγκη εμείς και όχι πως επιθυμούμε το άλλο άτομο να μας συμπεριφερθεί, παραδείγματος  χάριν «χρειάζομαι χρόνο για τον εαυτό μου» και όχι «χρειάζομαι να είσαι πιο χαλαρός μαζί μου».

Στην προσπάθεια να θέσουμε όρια είναι σημαντικό να δηλώνουμε τη δική μας ανάγκη χωρίς να σκεφτόμαστε την αντίδραση του άλλου ανθρώπου. Ο τρόπος με τον οποίο θα αντιδράσει αφορά μόνο τον ίδιο, είναι δική του ευθύνη και όχι δική μας. Ο δικός μας στόχος είναι να εκφράσουμε αυτό που επιθυμούμε και όχι να ελέγξουμε την αντίδραση των τρίτων.

Τέλος, είναι αναγκαίο να μείνουμε σταθεροί και να υπερασπιστούμε τα όρια μας όσες φορές χρειαστεί. 

Ας μη χάνουμε άλλο χρόνο, ήρθε η ώρα να βελτιώσουμε τη ψυχική μας κατάσταση θέτοντας τα προσωπικά μας όρια. 

Ελένη Σούστα

Ψυχολόγος